onsdag 14 mars 2012

Mjukhet, fokus och din inre Babushkadocka.

Många kvinnor som jag hjälper är superkapabla, prestationsinriktade och omtänksamma kvinnor. De har ansvarsfulla arbeten med höga krav på resultat. Samtidigt drivs de av att känna sig uppskattade och gillade och gör nästan vad som helst, kan det tyckas, för att få känna detta från sin omvärld. Känner du igen dig?

Du låter dig styras utifrån – försöker anpassa dig till vad andra tycker och tänker om dig i hög utsträckning. Oftast omedvetet. Eftersom ”alla andra” är en ganska stor grupp människor med ganska många olika åsikter, är det helt omöjligt att bli gillad av alla. Jag brukar be mina kunder att namnge ”alla andra”. Vilka är alla dessa människor, egentligen? De kommer ofta fram till att det bara är en eller två personer som det handlar om, om ens det. 


Dessutom visar det sig att de faktiskt inte vet säkert att denna eller dessa personer verkligen tycker allt detta som man lägger på dem. Alla åsikter de har om dig och dina tillkortakommanden etc. Det är enbart vad du tror att de tycker. Det är ganska förmätet faktiskt. Allt detta tar en förfärlig massa kraft som du kunde lägga på annat.

Det här är en sida av att ha låg självkänsla. För att kunna andas lättare behöver du lära dig att hantera den så att du får njuta av dig själv, ditt liv och din utveckling – ditt blomstrande. Det är du värd!

Här är två tips för att bli mer inifrånstyrd. 

1) Först ska du bli medveten om skillnaden mellan att vara utifrånstyrd och inifrånstyrd. Vad innebär det egentligen? Hur kul är det att lämna över ansvaret för ditt välmående och din livskvalitet till någon annan? Inte kul!

Att vara inifrån-styrd är ett smartare och roligare sätt att leva sitt liv. Som det mesta behöver du träna för att få schvung på det. Det finns massor du kan göra.

En viktig sak är kärleksfullhet.

Jag brukar tänka att vi är som de ryska Babushkadockorna. Vi har alla versioner av oss själva kvar inuti den nuvarande versionen. Så även om du är i 30-40 årsåldern nu så har du versionen av dig själv som både 5-åring och 15-åring inom dig. En låg självkänsla har oftast uppstått över tid. Prata med dina tidigare versioner. Var varlig och mjuk med dig själv – oavsett version. 


Prata mjukt och kärleksfullt som du skulle göra med en tilltufsad 5-åring eller för den delen en osäker 15-åring. Att förebrå och ”slå” på sig själv är lönlöst. Inse att om du nu gjorde fel så var det för att du inte visste bättre vid tillfället. Kärlek är det du behöver!

Om du tänker på hur du bryr dig om dina nära och kära, dina barn, din väninna, din syster, din mamma, din man, din kära kollega – när de behöver dig. Du lyssnar, du tröstar, du peppar, du ställer upp med din tid.  Du behöver nu rikta delar av denna uppmärksamhet mot dig själv. Som det här med att fota sig själv med mobilen. Ok, vad pratar jag nu om?!!

2) Det är den andra saken. Jo, du vet själv hur svårt det är att ta en bild på sig själv med mobilkameran. Du hoppas att du håller den på rätt avstånd och rätt höjd så att hela du hamnar i bild. Svårt är det. Bara halva huvudet kommer med etc. Det var då jag upptäckte den. Den lilla symbolen uppe i högra hörnet på stora displayen.

Jag tryckte på den och vips så såg jag mig själv, den hade ”snurrat runt” och jag kunde se mig själv på samma sätt som när man fotograferar någon annan. Jag kunde genast ta bättre självporträtt. Förstår du vad jag menar? När du ser till att du verkligen ser dig själv, ändrar din kamerainställning, ditt fokus kan du ta hand om dig själv bättre.

Så se dig själv, prata mjukt, varligt och kärleksfullt med dig själv – och alla dina versioner. Visa dig själv förståelse som du gör till andra. Ingen annan kommer göra det om du inte själv visar hur du vill behandlas. Du måste visa hur.

Mycket kärlek till dig!
Catherine
www.claritycoaching.se

"Nobody can make you feel inferior without your consent" Eleonor Roosevelt

PS Gillade du detta? Dela gärna, kommentera gärna. Kolla in tidigare inlägg här till höger. Tack!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar